تشریح الگوی سکونتی جدید متکی بر سیستم حمل ونقل /تغییر الگوی زندگی و سرمایهگذاری با شهرسازی ریلپایه
به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح خط سوم قطار حومهای تهران-گرمسار ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان مردم شهرستان گرمسار گفت: واقعیت آن است که ما برای ایران نیاز به یک اندیشه و طرح جدید داریم. هرکسی از هر نقطهای که شروع کند میبیند وضع موجود قابل تداوم نیست.
وی در ادامه با تاکید براینکه نمایندگان مجلس نیز با ارزیابیهای انجام شده متوجه ضرورت تغییر انگارههای ذهنی در حوزههای مختلف کشور شدهاند گفت: بدون شک این تغییر انگاره ذهنی کار بسیار سختی است چراکه با مقاومتهای بسیار زیادی در جامعه مواجه میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعا اگر مقدمات این تغییر انگاره به خوبی انجام نشود شرایط بیرونی میتواند این سختی را دو چندان کند.
آخوندی در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه ما علاوه بر این مشکل شاهد چالشهای دیگری در حوزه سرمایه و شکاف اجتماعی نیز هستیم که دسترسی به اجماع و وحدت را برای رسیدن به توسعه ایران با مشکل روبرو میکند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما بزرگترین کارها در هر حوزهای با علامت سوال و تردیدهای بیاساس مخدوش میشود و نمیگذارد تا شیرینی این اتفاق به کام مردم نشسته و امیدی جدید در دل آنها ایجاد شود.
وی در ادامه با تاکید براینکه در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر در تهران و پیرامون آن سکونت دارند گفت: تهران همچنان مرکز اصلی ارتزاق مردم ساکن چه در شهر تهران و چه در شهرهای پیرامونی آن است، و به همین دلیل روزانه میلیونها رفتو آمد انجام میشود.
عضو کابینه دولت تدبیرو امید اضافه کرد: اینکه ما فکر کنیم این رفتو آمدها میتواند با خودرو و از طریق جاده صورت بگیرد اشتباه است. چراکه مشکلاتی از قبیل اتلاف سوخت، زمان و کاهش ایمنی را به دنبال دارد.
آخوندی با بیان این مطلب که ما باید الگوی سکونت در کلانشهرها را مورد تجدید نظر قرار داده و الگوی سکونتی جدیدی متکی بر سیستم حمل ونقلی طراحی کنیم گفت: این الگو بدان معناست که در صورت اجرایی شدن ما شاهد سکونتگاههایی با کیفیت در اطراف کلانشهرها خواهیم بود. سکونتگاههایی که ساکنان آن میتوانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به صورت روزانه با کلانشهر در ارتباط باشند. ما اسم این اندیشه را در وزارت راه و شهرسازی، شهرسازی ریلپایه گذاشتهایم.
وزیر راه و شهرسازی در اینباره افزود: شهرسازی ریلپایه مبنای حمل ونقلی خود را به جای خودرو و جاده ریل قرار داده است. این نکته مهمی است که ریل در این اندیشه تنها یک خط راهآهن نیست بلکه بیانگر تغییر الگوی زندگی و سرمایهگذاری بوده و باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم میشود.
وی در رابطه با پروژه افتتاحی قطار حومهای تهران-گرمسار نیز گفت: طبق برآورد انجام شده پیشبینی میشود که این خط ریلی میتواند در سال ۱۴۰۵ نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را بین تهران و گرمسار جابهجا کند. مفهوم این مسئله در عمل آن است که ما توانستهایم بخش زیادی از بار و مسافر را از جاده به ریل منتقل کنیم.
این مقام مسئول با تاکید براینکه انتقال هر یک نفر از جاده به ریل باعث صرفهجویی دو سوم هزینهها در مصرف سوخت میشود گفت: با توسعه حمل ونقل ریلی علاوه بر مصرف سوخت در زمان نیز صرفهجویی میشود چراکه مردم میتوانند کمتر از یک ساعت از تهران به گرمسار یا برعکس جابه جا شوند.
آخوندی همچنین افزود: احداث ایستگاههای جدید در این مسیر میتواند باعث تغییر الگوهای توسعهای نیز باشد چرا که در برنامهریزیهای انجام شده در نظر داریم پیرامون این ایستگاهها را نیز توسعه داده و به الگوهای آموزشی، گردشگری و ... جدیدی فکر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی تاکید ما از روز نخست برای تشکیل شرکت قطارهای حومهای وجود دغدغه خاطر برای انتقال هرچه سریعتر مردم از حومه به مرکز بوده است گفت: در حال حاضر روزانه نزدیک به ۴۰ هزار خودرو در محور تهران-قم و همچنین ۱۰۰ هزار خودرو در محور تهران-کرج در حال ترد هستند که باید از جاده به ریل منتقل شوند. بدون شک این اقدام با شعار عملیاتی نشده و کار بسیار پیچیدهای است.
وی ضمن تاکید براین نکته که اندیشه شهرسازی ریلپایه و قطار حومهای مستقل برای نخستین بار در کشور به ثمر رسیده است گفت: در صورت افتتاح خط چهارم قطار حومهای تهران-گرمسار محوری اختصاصی و مستقل برای مسافران این مسیر در دست داریم که اتفاق بسیار بزرگی است. امید داریم در آینده نیز شاهد تحولات بزرگی در این حوزه باشیم و هدف خود را که فراتر از بحث یک خط ریلی است محقق سازیم.
انتهای پیام/